TPACK-model

Technological knowledge in het onderwijs
Het TPACK-model beschrijft de kennis die nodig is om ICT te integreren in het onderwijs. Het model is in 2005 ontwikkeld door Koehler en Mischa als uitbreiding op het traditionele PCK-model: het model over de Pedagogical Knowledge (PK) en Content Knowledge (CK) en de overlap daartussen.

tpack-contexts
Het TPACK-model voegt hier Technological knowledge (TK) aan toe. Met Technological knowledge wordt bedoeld een zodanig begrip van ICT dat een docent goed kan beoordelen welke tool in welke context noodzakelijk is voor zijn of haar lessen en zich die ook gemakkelijk eigen kan maken. In het TPACKmodel kent deze Technological Knowledge (TK) een overlap met Pedagogical Knowledge (PK): de Technological Pedagogical Knowledge(TPK), d.w.z. kennis over de relatie tussen technologie en didaktiek en hoe didaktiek kan veranderen ten gevolge van ICT. Bijvoorbeeld het didaktisch goed integreren van een simulatie. De technological knowledge kent ook een overlap met Content Knowledge (CK): de Technological Content Knowledge(TCK), de kennis over de relatie tussen technologie en vakinhoud en hoe vakinhoud op een nieuwe manier gepresenteerd kan worden, bijvoorbeeld non lineaire essays bij een taal. Het TPACK-model is bij het ontwerpen van onderwijs een hulpmiddel om bij de les te blijven, het biedt handvatten om een zorgvuldige afstemming maken.

Meer info:
TPACK op Dingen@Zuyd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *