Horizon report 2015

Jaarlijks publiceren the NMC (New Media Consortium) en Educause Learning Initiative (ELI) 6 key trends, 6 uitdagingen en 6 belangrijke ontwikkelingen op het gebied van onderwijs en technologie op een termijn van 1-2 jaar, 3-4 jaar en 5 jaar en verder in het Horizon Report.

Ria Jacobi heeft het onderstaande handige overzicht gemaakt van de trends uit de reports van de afgelopen 5 jaar

Tijdshorizon 2011 2012 2013 2014 2015
Nu-1 jaar Mobile devices Mobile apps Tablet Computing Flipped Classroom Bring Your Own Device (BYOD)
Nu-1 jaar E-books gebruik tablet PC MOOC Learning Analytics Flipped Classroom
2-3 jr Augmented Reality Game Based Learning Game based Learning 3D Printing Makerspaces
(bijv fablabs)
2-3 jr Game based Learning Learning Analytics Big Data & Learning Analytics Games en Gamification Waerable Technology
           
4-5 jr Gesture Based Computing Gesture based computing 3D printing Qualified Self (*) Adaptive Learning Technologies
  Learning Analytics Het internet der dingen Wearable Technology Visual Assistants (**) Het internet der dingen

Stephen Downes heeft ook teruggeblikt op de edities sinds 2010 waarin hij ook een mooi overzicht presenteert (via Wilfred Rubens).

In onderstaande afbeelding zijn alle topics van 2015 mooi overzichtelijk gevisualiseerd.

horizonreport2015

Onderstaand filmpje geeft in een paar minuten weer wat je kunt terugvinden in het rapport. En het rapport zelf kun je hier downloaden.

Als je dit vakgebied een beetje bijhoudt zijn er geen verrassende trends en nieuwe technologieën die verwacht worden. In de BYOD en Flipped Classroom – fase zitten we middenin. Uitdagingen van Makerspaces en Wearable Technology zijn spannend, benieuwd of dat al zo snel komt. Dat informatievaardigheden en het mixen van formeel en informeel leren uitdagingen zijn, ondervinden wij dagelijks in ons werk. En fijn dat Open Educational Resources als trend voor de middellange termijn een blijvertje is!
(gebaseerd op blog van Judith op 2beJAMmed).

Andere bloggers hebben ook al over de ontwikkelingen in het Horizon Report 2015 geschreven:

  • Wilfred Rubens beschrijft Makerspaces als een belangrijke ontwikkeling

Makerspaces worden omschreven als community-georiënteerde workshops waar mensen met een gemeenschappelijke interesse (meestal op het gebied van technologie) bij elkaar komen en tools, technieken en tips met elkaar delen en verkennen. Creativiteit, ontwerpen en ontwikkelen zijn daarbij kernbegrippen. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van 3D printers (een belangrijke trend uit 2014) en robotics.

  • Robert Schuwer focust meer op de aandacht voor MOOC’s in het Horizon Report.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *