Visuele feedback bij gitaaronderwijs

Met financiële middelen van het Zuyd Innoveert heeft Frans Gulikers, docent Conservatorium, in 2014 een website gemaakt waarmee audiovisuele ondersteuning en feedback ingezet wordt bij het gitaaronderwijs aan de opleiding Docent Muziek. Op deze WordPressomgeving staan korte video-opnames van basale gitaarvaardigheden en praktische opdrachten..

 

Doel van het project: door aan studenten beelden beschikbaar te stellen via een digitale leeromgeving, kunnen zij op een door hen gekozen tijdstip en frequentie kennis nemen van de geregistreerde informatie. Tevens kunnen studenten hun eigen product vergelijken met voorbeelden die zijn ingespeeld door de docent of andere studenten.

Frans startte zijn project met een oriëntatie over hoe het project technisch het beste kon worden vorm gegeven. De samenwerking met Frans Roovers, I-team leverde veel bruikbare input op.Daarna werden korte instructiefilmpjes en de website gemaakt. Op basis van feedback, gegeven door collega’s en studenten werd de website en inhoud steeds weer aangepast. Tijdens het studiejaar 2014-2015 is de omgeving ingezet tijdens de lessen. Al het materiaal dat ontwikkeld is voor deze lessencyclus is open beschikbaar en her te gebruiken.

Studenten kunnen op deze manier, op ieder moment, hun eigen spel vergelijken met de voorbeeld video-opnames. Door het ‘flippen’ van het gitaaronderwijs wordt tijdens de les meer tijd worden besteed aan bv. de artistieke ontwikkeling van de student.

FransGulikersFrans is nog steeds bezig met doorontwikkeling van de omgeving. Er zijn inmiddels ook opdrachten toegevoegd die studenten moeten uitvoeren met behulp van de informatie op de website. Tip van Frans Gulikers aan iedereen die met onderwijsvernieuwing begint/bezig is:

Praat in de beginfase met zoveel mogelijk mensen over je project. Ga niet het wiel uitvinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *