iBook Onderwijs Herontwerp

iBookSaxionMarjon Baas en Judith Zwerver-Bergman, respectievelijk ICTO-adviseur en e-learning ontwerper bij Saxion hebben wederom een iBook gepubliceerd, dit keer over Onderwijs herontwerp [de vorige was over Digitaal Toetsen].
Op basis van het ADDIE model (Analyse, Design, Develop, Implement, Evaluate) worden de vragen die bij herontwerpen centraal staan:

  • Wat wil ik bereiken?
  • Hoe wil ik dat bereiken?
  • Hoe weet ik of ik dat uiteindelijk heb bereikt?

behandeld in deze publicatie

InhoudOH

Klik op de afbeelding voor de inhoudsopgave

Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan met doelomschrijving en een samenvatting. Hoofdstuk 1 start met een introductievideo: Wat doe je bij onderwijsontwerp? en wordt het ADDIE model nader toegelicht.

videoHO

In hoofdstuk 3 worden diverse instructional design modellen toegelicht. Naast het ADDIE model worden TPACK, 4C/ID model en de 9 Events of Gagné besproken. Na het lezen van hoofdstuk over onderwijsconcepten weet je meer over het HyFlex model, Flipped Classroom, toetsgestuurd leren en gamification. Hier en daar worden praktijkvoorbeelden binnen Saxion genoemd. Hoofdstuk 5 behandelt een variatie aan tools, verdeeld over de thema’s: video, toetsing, interactiviteit en open education.
Het ARCS (Attention, Relevance, Confidence en Satisfaction) model wordt in het hoofdstuk over studentactivatie gehanteerd als handvat voor de ontwikkelaar om de juiste motiverende elementen te creëren. Hierin worden ook de mogelijkheden die binnen Blackboard bestaan om studenten te activeren en te monitoren toegelicht.

Op 2beJAMmed is een review van Judith van Hooijdonk over dit iBook te lezen.

Één reactie op “iBook Onderwijs Herontwerp

  1. Pingback: iBook ‘Onderwijs Herontwerp’ van ICTO Saxion | 2 BE JAMMED

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *