Learning Analytics

De pre-conferentie van Dé Onderwijsdagen stond in het teken van Learning Analytics

Learning analytics is het verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en leerlingen en hun omgeving, om zo het onderwijs en de omgeving waarin dit onderwijs plaatsvindt te begrijpen en te verbeteren. Door studiedata te analyseren kunnen we leergedrag beter begrijpen en daarmee verbeteren. Deze data geven inzicht in bijvoorbeeld het studiegedrag van studenten en leerlingen, de kwaliteit van het gebruikte onderwijsmateriaal,het gebruik van de digitale leer- en werkomgeving, de kwaliteit van toetsitems en de studievoortgang.

Het programma startte met de keynote [video | slides] van Hendrik Drachsler (OU) over de zes dimensies van Learning Analytics. In een vogelvlucht onderbouwd met veel wetenschappelijk onderzoek besprak hij de 6 dimensie die een rol spelen bij learning analytics, zie onderstaande afbeelding.

6dimensiesLA

Dat het complex is liet ook Niall Sclater (Jisc) [video | slides] zien. Zijn wij als onderwijsinstelling wel klaar voor learning analyics? Welk probleem willen we oplossen met de data? Hij sprak over ECAR Analytics Maturity Index for Higher Education. Een instelling heeft een visie en staforganisatie (met data-scientist, met ict-ers en statistici) nodig. Op basis van diverse onderzoeken gaf Sclater de volgende tips:

  1. start on a small scale
  2. support and empower the key stakeholders
  3. transparency and openness are key to success
  4. distribute learning analytics governance power structures
  5. minimise possibilities for conflict between different stakeholders by defining principles around the collection and use of the data

Zie ook de Jisc publicatie Code of practice for learning analytics en hun website Effective learning analytics.

In beide presentaties kwamen ethische en privacy issues ter sprake. Internetjurist Arnoud Engelfriet [video | slides] kwam hierop terug in zijn presentatie ‘Pijnbank van de privacywet’.

LAWBP

Waar moet een onderwijsinstelling op letten bij het verzamelen van studentgegevens? Op veel. Wat zijn persoonsgegevens en wat mogen we er mee? Niet veel. In de SURFpublicatie Learning analytics onder de wet bescherming persoonsgegevens worden randvoorwaarden benoemd bij verwerking van persoonsgegevens en op verplichtingen, bijvoorbeeld de informatieplicht en de beveiliging. Deze handreiking sluit af met een stappenplan.

Gegevens mag je alleen maar verzamelen voor het doel waarvoor je ze wilde verzamelen en niet voor andere doeleinden.

De middag werd afgesloten door wetenschapsjournalist Ionica Smeets, ook wel bekend als het wiskunde-meisje. Haar kernboodschap was: “denk na over data”, hou rekening met Simpsons paradox want

  • kleine effecten hebben grote gevolgen in grote groepen
  • pas op als je cijfers combineert
  • P<0.05 is niet heilig
 Meer over Learning Analytics op de Surf Onderwijsdagen vind je in het verslag van Inge Blauw: Learning Analytics: wat het kan, wat het nodig heeft en wat tricky is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *