Wat is blended learning?

Tijdens een visiebijeenkomst van het kernteam van de opleiding Facility Management heeft Wilfred Rubens een presentatie gegeven over de versterkende werking van ict voor het curriculum. Uiteraard was hierbij ook veel aandacht voor blended learning. Wilfred gebruikt in zijn slides regelmatig onderstaand plaatje om de diversiteit van Blended Learning te duiden

BlendedLearning

Blended Learning gaat verder dan een mix tussen face-to-face (klassikaal) onderwijs en online onderwijs. Het is ook een mengvorm van synchroon en asynchroon leren, van leren op Zuyd en elders, samen en individueel, gestuurd en zelfgestuurd.
Wilfred onderscheidt elf modellen van blended learning. Deze modellen zijn met name gebaseerd op twee parameters:

  • gebruik van ict binnen de onderwijsinstelling of elders
  • de mate van ict gebruik

In onderstaande video uit de MOOC van de OU over Blended Learning licht Wilfred deze modellen toe.

Er is geen eensluidende definitie van Blended Learning. Het gaat altijd wel om een combinatie van face-to-face (klassikaal) leren en online leren. En ook over een combinatie van didactische werkvormen met een diversiteit aan leertechnologieën.

Bij het ontwerpen volgens het Blended learning concept is het van belang af te wegen welke aspecten in het design van de cursus/curriculum past. Een raamwerk kan hierbij behulpzaam zijn. In het artikel A blended learning framework for curriculum design and professional development wordt een raamwerk beschreven voor het ontwikkelen van een ‘blended’ curriculum en docentprofessionalisering. Wilfred schrijft hierover
RaamwerkBL
Zelf heeft hij ook een raamwerk beschreven
RaamwerkBL_WR
Wilfred blogt regelmatig over Blended Learning. Check deze link om blogs over dit onderwerp te bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *