ICT-docentprofessionalisering: 7 aanbevelingen #SURF

ict-bekwaamhedenSURF

SURF heeft in 2015 laten inventariseren hoe ict-docentprofessionalisering in het Nederlandse hoger onderwijs is georganiseerd en welke thema’s daarin aan de orde komen. Op basis van de conclusies van dit onderzoek ‘Van ICT-docentprofessionalisering naar onderwijsontwikkeling‘ formuleren de onderzoekers Ineke Lam en Riekje de Jong (Universiteit Utrecht) 7 aanbevelingen hoe hogescholen en universiteiten de ict-bekwaamheid van hun docenten kunnen verbeteren.

De volgende 7 aanbevelingen zijn in de discussion paper uitgewerkt:

1.Richt je op onderwijsontwikkeling met ict, niet op het verwerven van ict-vaardigheden.

Het samen met elkaar via co-creatie ict-geïntegreerd onderwijs ontwikkelen is meer effectiever dan traditionele scholing in de vorm van cursussen ict-vaardigheden zo ontstaan op een natuurlijke manier professionele leergemeenschappen

2. Het werkveld vraagt om ict-vaardige studenten en daarom ook om ict-vaardige docenten

Wat voor de professionalisering van docenten geldt, geldt ook voor het opleiden van studenten: integreer ict in het onderwijs.

3. Creëer ruimte om te experimenteren

Collectief en effectief van elkaar leren door evalueren (met studenten) en te reflecteren op doelen en uitgangspunten. Nieuw te ontwikkelen onderwijs vraagt om extra investeringen.

4. Zorg voor multidisciplinaire ondersteuning

Het ontwikkelproces vraagt om inzet van meerdere deskundigheden. Deze kunnen zelden door één persoon uitgevoerd worden. Het belang van integratie van vakinhoudelijke, pedagogische en technische kennis (TPACK) is van belang. Een ondersteuningsstructuur, zowel centraal als op facultair niveau, in samenwerkende ontwikkelteams zorgt voor kennisdelen.

5. Een up-to-date portfolio voor de onderwijskwalificatie (BDB/BKO) bevat ict-geïntegreerd onderwijs

Onderwijservaringen, reflecties, producten en evaluaties vastleggen in een BDB/BKO- portfolio. Zo kan formele BDB/BKO-scholing bijdragen aan de ontwikkeling van ict-geïntegreerd onderwijs en versterkt het professionalisering door onderwijsontwikkeling.

6. Organiseer professionalisering zoveel mogelijk op decentraal niveau

Afstemming van beleidskaders ict en onderwijs door centraal en decentraal management zodat wederzijdse betrokkenheid leidt tot ict-docentprofessionalisering.

7. Formuleer een onderwijsvisie als verbindend beleidskader

Synergie tussen de strategische onderwijsvisie en de prioriteiten bij het vormgeven van ict-geïntegreerde onderwijsontwikkeling is belangrijk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *