Digitaal toetsen is meer dan digitale afname

In het kader van BKE/SKE scholing bij Zuyd vinden een aantal bijeenkomsten over toetsing plaats. Afgelopen maandag kwam in een inspiratiesessie  het onderwerp “Digitaal toetsen” aan de orde. A.h.v. het begrippenkader dat SURF twee jaar geleden heeft samengesteld werd onderstaande toetscyclus onder de loep genomen.

skebke

Eerste en belangrijkste conclusie: digitaal toetsen is méér da de digitale afname. Sterker nog: als het gaat om zaken als kwaliteitsverbetering en efficiëntieverhoging zijn het ontwerpen van toetsen, de analyse en de feedback naar studenten onderwerpen waar veel (meer) te halen valt met digitalisering.

Bij het ontwerpen van toetsen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de qDNAtool (Zuyd medewerkers kunnen inloggen met hun Zuyd account via SURFConext). In onderstaand filmpje wordt uitgelegd hoe deze tool het ontwerpproces ondersteunt:

Ook de door Zuyd gebruikte toetsomgeving QMP biedt verschillende ontwerp- en analysefaciliteiten. Voor het nakijken en feedback geven aan studenten is een tool als Grademark van Turnitin handig (niet beschikbaar binnen Zuyd).

Maar belangrijker misschien nog dan de verschillende tools die ingezet kunnen worden bij het toetsproces is de mogelijkheden die digitalisering biedt om samen te werken. Samenwerken in een team, maar ook samenwerken over de instellingen heen. Een mooi voorbeeld van nieuwe mogelijkheden die daardoor ontstaan is het SURFproject AdaPT waarin verschillende medische faculteiten samen een dusdanig grote toetsitembank hebben opgezet dat ze adaptieve toetsen konden gaan aanbieden: studenten krijgen een reeks vragen voorgelegd die naarmate de reeks vordert steeds beter passen bij het vaardigheidsniveau van de student. Zo’n geïndividualiseerde, automatisch samengestelde toets kan op ieder gewenst moment worden afgenomen.

Zie ook het blogbericht: Meer weten over digitaal toetsen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *