Innovaties in digitaal toetsen

Ging het een aantal jaren geleden bij digitaal toetsen nog hoofdzakelijk over de digitale afname van toetsen, op het door SURFacademy dinsdag 19 april j.l. georganiseerde seminar over innovaties in digitaal toetsen bleek dat er inmiddels heel wat meer onder de digitale toetszon is! Tijdens het seminar presenteerden de projectleiders van de Innovatieregeling Digitaal toetsen hun ervaringen met het ontwikkelen van digitale vormen van toetsen en leren.

Mary Dankbaar van het Erasmus MC ging in de nieuwe mogelijkheden om respectievelijk kennis en vaardigheden bij medische opleidingen te ontwikkelen en te beoordelen. Het digitaal toetsen van kennis wordt met een steeds meer verschillende vraagtypes realistischer en gevarieerder. Ook steeds meer vaardigheden kunnen online ontwikkeld worden en ook online van feedback worden voorzien. Haar onderzoek naar het effect van oefenen en feedback met simulaties en een game wees uit dat jonge artsen veel baat hadden bij het game en beginnende studenten veel minder. De meer globale online feedback werkt wel heel goed, veel beter dan concrete checklists. Ze pleitte voor het geïntegreerd benaderen van leren en beoordelen.

Ook Chris van Klaveren van VU ging in op resultaten van onderzoek naar toetsen. Eén van zijn onderzoeksvragen was: presteren leerlingen die adaptief oefenen beter op de toets dan leerlingen die diagnostisch oefenen? Uit zijn onderzoek kwam dat niet naar voren. Vaak worden causale verbanden verondersteld die er niet zijn. Chris pleitte voor meer onderzoek.

In parallelsessies werd ingegaan op verschillende thema’s: toetsen in de gezondheidszorg; toetsen via BYOD; toetsen en feedback en toetsen en learning analytics. Om een indruk te geven van de onderwerpen die aan de orde kwamen: bij toetsen en feedback werd de casus van Windesheim besproken waar m.b.v. Turinitin de kwaliteit van feedback door het inzetten van rubrics en standaard opmerkingen enorm werd vergroot. De TU Twente heeft een eigen tool ontwikkeld voor groepsfeedback en de OU een instrument waarmee psychologiestudenten tijd- en plaatsonafhankelijke (peer) feedback en beoordelingen krijgen op gespreksvaardigheden via per webcam opgenomen gespreksfragmenten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *