Samenleersessie FeedbackFruits – periode 1

Twee docenten zijn de afgelopen blokperiode actief aan de slag gegaan met FeedbackFruits. Ilse Meelberghs met haar studenten 1e jaars Bedrijfseconomie en Chris Kockelkoren 3e jaars ICT-studenten die minor volgen. Ilse heeft over haar ervaringen regelmatig geblogd.

Dinsdag 14 juni heeft de projectgroep een samenleersessie georganiseerd waarin de twee docenten bevraagd werden. Er was ook een ICT-student aanwezig en 2 collega’s van Beta die meer inzicht wilden hebben in de werking van FeedbackFruits.

Zowel Chris als Ilse waren op zoek naar manieren om samenwerkend leren te stimuleren, dat was voor beide de reden om FeedbackFruits uit te proberen met hun groep studenten. Beide docenten hebben inzicht gekregen hoe studenten (niet) leren. Ilse vroeg studenten hun aantekeningen te delen en huiswerkopdrachten in te leveren, dit werd niet massaal gedaan. Studenten zien de meerwaarde van delen niet. Er zijn geen credits aan gekoppeld, dus waarom zou je het doen? “What’s in it for me?”

Tijdens deze periode was Blackboard enige tijd niet beschikbaar. Studenten waren daardoor erg blij met FeedbackFruits omdat ze daar wel de beschikking hadden van de documenten. ICT-studenten gebruikten FeedbackFruits zoals ze Blackboard gebruiken: documenten downloaden maar niet een omgeving voor interactie en om samen te leren.

Vooral de onderdelen Dialog en Share werden door Ilse en Chris gebruikt. FeedbackFruits vinden zij een krachtige tool als het gaat om discussies rondom theoretische kennis. Het stellen van vragen en feedback geven in documenten/filmpjes werkt erg eenvoudig. Voor de meer praktijkgerichte onderdelen van de studie is deze leeromgeving minder geschikt. De quizzen (Live) die Ilse heeft ingezet, stimuleerde de interactie in de klas. De studenten ervoeren het niet als leren, terwijl ze dat wel deden. Chris heeft deze functionaliteit niet gebruikt omdat hij gewend is te werken met Shakespeak.

Beide docenten gaven aan dat een visie en aanpak rondom samenwerkend leren voorwaardelijk is. Ook enige kennis van groepsdynamica is belangrijk. De conclusie was dat samenwerkend leren bij beide opleidingen geen didactisch uitgangspunt is. FeedbackFruits zou een middel moeten zijn dat samenwerken ondersteund, nu werd het ingezet als tool om samen te werken zonder dat het een onderdeel is van het blended design.

Voor de docent betekent het inzetten van FeedbackFruits een andere voorbereiding: documenten moeten klaar staan, gerichte vragen dienen gesteld te worden. De omgeving dient goed geïntroduceerd te worden, het moet voor studenten duidelijk zijn wat FeedbackFruits kan.

kenwhytock

CC-BY-NC Ken Whytock

FeedbackFruits is eenvoudig in gebruik. Documenten zijn full-text doorzoekbaar. Excelbestanden worden willekeurig gesplitst, dat is niet wenselijk. Studenten willen niet nog een leeromgeving erbij, willen een app. De leeromgeving moet nu iets extra’s bieden waardoor de student ook de moeite neemt om in te loggen. Dat was nu nog niet het geval.

Komende weken ontvangen de deelnemende studenten een korte vragenlijst om hun ervaringen te peilen. Zij ontvangen een kleine attentie voor deelname.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *