Samenleersessie FeedbackFruits – periode 2

In de 2e periode van het Zuyd Innoveert Project FeedbackFruits is docent Fouad de Vries aan de slag gegaan met de beta-versie FeedbackFruits 2.0. Fouad is docent aan de Faculteit International Business and Communication en heeft het vierdejaars blok Innovation, Entrepreneurship &CSR voor 74 studenten in FeedbackFruits vorm gegeven.

Fouad wilde FeedbackFruits als platform inzetten zodat studenten en coaches in multidisciplinaire teams met elkaar konden communiceren en elkaar feedback konden geven. Met de nieuwe 2.0 opzet biedt FeedbackFruits 8 onderwijs plugins aan waarvan Fouad enkele heeft gebruikt: interactive video en interactive documents waarmee vragen in documenten en video’s konden worden gesteld en beantwoord; assignment feedback en peerfeedback voor oefencasussen voor een toets, en in minder mate de optie personal learning paths. Als postieve effect noemt Fouad de overzichtelijkheid (duidelijke deadlines via het leerpad) dat FeedbackFruits biedt, de mogelijkheid tot het stellen van vragen en het creëren van interactie. De docent kon de interactie en de feedback tussen studenten volgen. Zowel docent als student hebben de interactie en mogelijkheid van feedback als zeer positief ervaren. Het maakt het onderwijs binnen en buiten de formele les dynamischer. Studenten vonden de afhankelijkheid van Chrome en Firefox vervelend en het feit dat ze documenten niet konden downloaden (beschermd). De docent vond het niet prettig dat Powerpoints automatisch werden omgezet in pdf wat voor een presentatie in de klas onwenselijk was. Daarnaast zou het prettig zijn als studenten door middel van een notificatie getriggerd zouden worden het platform actiever te gebruiken.

voorbeeld van leerpad FbF-cursus van Innovation, Entrepreneurship &CSR

Ook Fouad komt net zoals Ilse en Chris (Zie Samenleersessie FeedbackFruits – periode 1) tot de conclusie wil je FeedbackFruits echt goed inzetten dit ingrijpende didactische aanpassingen vergt. Studenten moeten leren om (online!) feedback te geven en te ontvangen. Ze zijn het niet gewend. Dit betekent volgens deze docenten die de pilots hebben gedraaid dat vanaf jaar 1 geleerd moet worden om betekenisvolle feedback te geven. Daarnaast was het (peer)feedback nu geen onderdeel van het beoordelingsproces. Wil je dat meenemen dan hoort dit ook terug te komen in de OER.

De deelnemende studenten hebben een korte vragenlijst ontvangen. Binnenkort volgt op dit blog hun ervaringen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *